لطفا کودکان خود را لوس نکنید.

کودکان لوس

لطفا کودکان خود را لوس نکنید

کودکان لوس و برخورد با آن ها برای همه ناخوشایند است. شاید آن دسته از افرادی هستید که درمیان اقوام و یا خانواده کودکی لوس وننر را دیده‌اید و مشکلات و دردگیرهای برخورد با این کودک را از نزدیک لمس کرده اید. و یا پدر و مادری هستید که از نگران این هستید کودکان خود را لوس بار آورید و یا کار از کار گذشته و لوس بار آورده اید. اشکالی ندارد این مقاله را تا انتها بخوانید تا طریقه برخورد با کودکان لوس و پیشگیری از لوس شدن کودکانتان را بیاموزید.
شکل گیری شخصیت کودکان یکی از وظایف اصلی والدین است و در این میان نقش مادران که زمان بیشتری را با کودکان خود سپری می کنند، پر رنگ تر می باشد. کاملاً طبیعی است که همه والدین دوست دارند کودکانی سالم و با اعتماد به نفس داشته باشند و نه کودکانی لوس و ننر، ولی همیشه تعیین محدودیت ها مرزها و مسؤولیت ها آسان نیست و گاه رعایت نکردن هر یک از آنها عواقب دراز مدتی در پی خواهد داشت و البته تنظیم تمامی این موارد به تلاش و عزم و اراده قابل توجهی نیاز دارد که متأسفانه به دلیل گرفتاری ها ومشکلات زیاد والدین، این امر به فراموشی سپرده می شود و با آسان گیری و دادن آزادی بیش از حد به کودک و پذیرش بی قید وشرط تمام خواسته های او، کودکی لوس تربیت می کنند که در آینده خود از این نوع رفتار کودک رنج می برند .
از طرف دیگر با میل خانواده ها به سمت تک فرزندی یا تعداد فرزندان کمتر، نسبت به گذشته زمینه برای پرورش کودکان لوس و بدون اعتماد به نفس و متکی به والدین و خانواده اوج گرفته است.
کودکان لوس

نشانه های کودکان لوس:

از جمله نشانه های بارز کودکان لوس می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- خود محور است و تصور می کند که تمامی خواسته های او بدون قید و شرط باید برآورده شود .
2- خشنود نگه داشتن او بسیار سخت است .
3- به قوانین احترام نمی گذارد و حاضر به سازش نیست و مدام استدلال می کند .
4- خواسته های غیر منطقی دارد و تلاش می کند اطرافیان خود را طبق خواست خود کنترل کند .
5- پیوسته بی حوصله است و شکایت می کند .
6- مفهوم کار سخت و “نه” را درک نمی کند.
7- بی ادب است و از انجام کمتر کاری لذت می برد .
به خاطر داشته باشید که بسیاری از این نوع رفتارهای کودکان می تواند ناشی از بیش فعالی کودک باشد درصورت هر گونه شک و تردید در مورد ماهیت رفتار کودک تان با یک متخصص اطفال مشورت کنید.
روانشناسان کودک معتقدند که اگر والدین نگرانی بیش از حد برای کودکان خود نداشته باشند و بیش از حد به خواسته های او بها ندهند، هیچ کودک لوسی وجود نخواهد داشت. وقتی والدین هیچ حد و مرزی برای کودک در نظر نمی گیرند و انتظارات شان از او کم است، نه تنها به کودک محبت نمی کنند، در واقع به نوعی به او آسیب می رسانند. محبت باید واقعی و صادقانه باشد و البته هرگز نباید محبت را از کودک دریغ کرد؛ ولی حد و اندازه باید نگاه داشت. معنی محبت با پاسخ به توجهات نامناسب کودک متفاوت است .

چگونه می توان کودک لوس را اصلاح کرد؟

برای جلوگیری از لوس کردن کودکان، هنگامی که رفتارهای او به نظر شما از حد می گذرد و خودخواهانه است سعی کنید او را آرام کنید و اگرهمچنان این رفتارهای او ادامه یافت برای او توضیح دهید که لازم است در رفتارش تغییر ایجاد کند ونمی تواند انتظار داشته باشد که هر نوع خواسته او با پاسخ مثبت روبه رو شود. با توجه به سن او برایش محدودیت های خاصی در نظر بگیرید و اجازه ندهید که بداخلاقی او بر نوع محدودیت ها تاثیر بگذارد و به یاد داشته باشید که شما پدر و مادر هستید و البته شما مسئولید و باید مراقب تربیت کودکان خود باشید.
به او حق انتخاب دهید
گاهی به او حق انتخاب بدهید؛ مثلاً در مورد نوع کتابی که دوست دارد مطالعه کند و یا نوع لباسی که به تن کند و یا نوع غلاتی که به عنوان میان وعده میل کند، از او نظرخواهی کنید و بدین ترتیب به او یاد بدهید که در برخی موارد امکان انتخاب برای او وجود دارد و در برخی موارد نیز باید به انتخاب والدینش احترام بگذارد. وقتی هیچ حق انتخابی ندارد، به او این امکان را ندهید و برای او قوانین خاصی تعیین کنید. مثلاً هنگام خرید در مکان های شلوغ باید دست مادر خود را بگیرد و در این مکان حق هیچ انتخاب دیگری را ندارد و یا هنگام اتومبیل سواری حتماً باید کمربند ایمنی خود را ببندد .

تفاوت میان خواسته ها و نیازها

یکی از دلایل لوس شدن کودکان این است که میان خواسته ها و نیازهای او تفاوت قائل نمی شوید. کودکان در صورت داشتن قدرت برای رسیدن به خواسته هایش از آن استفاده می کنند. او به غذا، لباس، راحتی، عشق و البته حمایت نیاز دارد، ولی سفر گران قیمت، خرید اسباب بازی های فراوان و یا جدیدترین سیستم های بازی، تب لت، موبایل، لب تاب و… خواسته های او هستند و نه نیازهای او و البته که نباید تمام خواسته های او برآورده شود. در واقع با کنترل چنین مواردی فرزندان لوس تحویل خود و جامعه ندهید.
 گاه پدر و مادرها به اشتباه ابتدایی ترین نیازهای اولیه زندگی خود را نادیده می گیرند و خواسته های غیر منطقی کودکان لوس شان شان را برآورده می کنند.
اجازه دهید کودک انتخاب های آگاهانه شما را که شامل فداکاری، صبر و کنترل بر نفس می شود، ببیند. مثلاً هنگامی که برای خرید از منزل خارج می شوید و پشت ویترین مغازه به تماشای اجناس می پردازید، به کودک تان بگویید که اگرچه این گردن بند بسیار زیباست و من تمایل دارم آن را بخرم، ولی چون به لباس کار بیشتر نیاز دارم، از خرید آن صرف نظر می کنم و یا اینکه به جای خرید آن می توانم چند شاخه گل برای مادربزرگ تان بخرم و او را خوشحال کنم .
 کودکان به خصوص در سنین پایین به رفتار شما دقت ودرست مثل یک ربات آن را تکرار می کنند، بنابراین با رفتاری مناسب می توانید به کودکان خود به طور غیرمستقیم، انتخاب های آگاهانه را آموزش دهید .

بیش از حد از او حمایت نکنید

یکی دیگر از را های جلوگیری از کودکی لوس این است که بیش از حد از او حمایت نکنید، در موقعیت های سخت او را تنها نگذارید ولی در حمایت از او افراط نیزنکنید، به او یاد دهید که خود مسئول رفع مشکلات است و مهارت های مقابله ای را به او بیاموزید و بدین ترتیب اعتماد به نفس او را تقویت کنید.

به کودکان لوس آموزش صبر دهید

به او صبر را آموزش دهید و مطمئن باشید که پاسخ به تمام خواسته های او بلافاصله پس از درخواست، اصلاً شیوه تربیتی مناسبی نخواهد بود. در صورت اجرای تمامی اوامر او کودکتان را در راه رسیدن به کودکی لوس یک پله دیگر حمایت کرده اید.
به او یاد دهید که باید صبر کند تا به خواسته هایش برسد. عدم آموزش این مهارت، او را در زندگی به فردی سرخورده تبدیل می کند. اگر در حال مکالمه تلفنی با دوست تان هستید و کودک از شما درخواست می کند برای او کاری انجام دهید، نیازی نیست فوراً تلفن را قطع کنید، بلکه از او خواهش کنید چند دقیقه ای صبر کند تا مکالمه شما تمام شود .
کودکان لوس

از ستایش بیش از حد او بپرهیزید

از ستایش و مدح بیش از حد او بپرهیزید. اگر کودک شما در انجام کاری سخت و یا انجام کاری جدید، تلاشی کرد او را تشویق کنید، ولی از ستایش و مدح بی دلیل خودداری ورزید که موجب غرور و اعتماد به نفس بیش از حد و کاذب و شاید لوس شدن فرزندتان شود.

آموزش احترام به حقوق دیگران

به او آموزش دهید که به حقوق دیگران احترام بگذارد. پس از اینکه نیازهای اولیه کودک همچون غذا، پوشاک و… برآورده شد، خواسته های او پس از نیازهای والدین باید برآورده شود و نیاز والدین برخواسته های کودکان اولویت دارد . همراه کودک تان، فعالیت های گروهی انجام دهید و با همسر و یا دوستان خود وقت سپری کنید. این کار هم به لحاظ سلامت جسمی و هم روحی، برای کودکان مفید است و در کارهای گروهی می توانید احترام گذاشتن به حقوق دیگران را به آنها آموزش دهید .
به یاد داشته باشید که دوست داشتن فرزند به این معنا نیست که باید به تمامی خواسته های او پاسخ دهید و کودک را لوس کنید. محبت خود را به او با تربیت صحیح نشان دهید و او را فردی صالح و متکی به نفس تربیت کنید. او را در آغوش بگیرید و ببوسید، ولی کودکتان را لوس نکنید.
 احساس گناه نکنید، وظیفه شما به عنوان پدر و مادر این نیست که همیشه کودکان خود را راضی نگه دارید، بلکه باید کودک را به گونه ای تربیت کرد که در جهان خارج موفق باشد و این خیلی مهمتر است زیرا در تمامی مراحل زندگی شما همراه کودکتان نیستسد.
 نباید کودکان با گریه کردن، کوبیدن به در و دیوار، لجاجت، قهر و… هر آنچه را که می خواهند به دست بیاورند. مطمئن باشید که شادی آینده فرزندان شما با آنچه که برای آنها می خرید، می پوشند و یا می خورند، تأمین نمی شود.
 با آنها صحبت کنید و برای شان معنای واقعی ارزش ها را توضیح دهید تا بدانند آنچه موجب موفقیت آن‌ها درآینده می شود، هوش، خلاقیت، سلامت جسمی و روانی است.
جای آنکه ساعات متوالی را برای خرید خواسته های آنان در خیابان ها صرف کنید، در منزل با آنها به گفت وگو بپردازید. به کودکان خود یاد دهید که بتوانند انگیزه ذاتی را از انگیزه بیرونی تشخیص دهند و درک کنند. انگیزه درونی کاری است که مردم احساس می کنند باید آن را انجام دهند و همیشه به انجام آن افتخار می کنند و احساس موفقیت خواهند داشت و انگیزه بیرونی کاری است که ناشی از یک انگیزه خارجی انجام می شود؛ مثل خرید یک اسباب بازی و تأثیر موفقیت و شادی از آن زودگذر و موقتی خواهد بود.
به کودکان فرصت دهید تا در میان همسالان خود قرار بگیرند و با آنها ارتباط برقرار کنند تا رفتارهای اجتماعی را یادبگیرند. آنها مفاهیمی همچون همکاری و اشتراک و احترام به حقوق دیگران را در گروه هم سالان خود بهترمی آموزند.
تسلیم خواسته های نامعقول کودکان نشوید و برای آنان دلیل عدم پذیرش خود را توضیح دهید. به یاد داشته باشید که تنبیه کودکان نیز همچون تشویق می تواند در تربیت آنها موثر واقع شود و کودکان لوس هیچ وقت تنبیه نشده اند و همیشه هر کار اشتباهی که انجام داده اند، نادیده گرفته شده است. افراط وتفریط در هر کاری مشکل ساز می شود .
لطفا با دادن نظر خود درباره این مقاله ما را حمایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *